Algemeen

Leerlingen Carmel College doneren winst uit eigen ondernemingen aan het goede doel

OLDENZAAL - In de derde klas van het Carmel Lyceum kreeg de VWO-extra groep zoals ieder jaar een grote uitdaging voor de kiezen. Ze moesten hun eigen onderneming opstarten om zoveel mogelijk winst te maken. De winst gaat ieder jaar naar een goed doel. Dit jaar was dat de Wensambulance.

Docenten Jacqueline Keijzer en Wouter Oortman zijn zichtbaar trots. “Jullie hebben alles met enthousiasme gedaan en goed ondernomen. Voor zo’n kleine groep hebben jullie een mooi bedrag opgehaald,” zegt Jacqueline. “En het bedrag zegt ook niet alles,” vult Wouter aan. “Het gaat om wat je hebt geleerd en wat je hebt gedaan.”

In het bijzijn van een jury en de mannen van de Wensambulance geven de leerlingen hun presentatie. Het eerste groepje bestaat uit vier jongens. Hun onderneming heet ‘Happy Mok, drink met een glimlach’. “Wij maken mokken die je graag wilt hebben. Van een groot formaat, zodat er veel in kan. De klant kon zijn eigen creatie doorsturen, die we zelf overtekenden op de mok. Alles is uniek en bijna iedereen valt onder de doelgroep.” Ze hadden zelfs een website gemaakt en maakten sinds het begin van dit schooljaar € 218,41 winst. Daarnaast adverteerden ze d.m.v. een krantenartikel en flyers.

Het volgende groepje meiden had ook iets leuks bedacht. Onder het merk Baxim (mix achterstevoren) verkochten ze 64 potten gepimpte bakmix met verschillende thema’s. Pepernotenmix met Sinterklaas, Kerstkoekjesmix rond Kersttijd en confettikoekjes met Carnaval. De winst: € 256,67.

Een andere groep meiden wilde onder het mom van energiebesparing oudere mensen samenbrengen om sokken te breien. “Jullie verkochten niet alleen een product, maar ook warmte,” zegt één van de docenten. “Er zit een sociale gedachte achter.” Uiteindelijk werden de ‘Hottiessocks’ hun hoofdproduct. Deze kochten ze in en verkochten ze door. Duurzaam, want zonder verpakking. Ze stonden op de kerstmarkt in Ootmarsum, waar de grootste winst behaald werd. Ze gingen langs deuren in Oldenzaal met sokken en sjaals, plaatsten een oproep tot breien in de krant met een vooraankondiging voor de kerstmarkt. Ze leerden zelf breien en maakten € 461,18 winst.

De laatste groep jongens verkocht tuin- en vogelpakketten onder de naam TuVo. “We wilden eerst mysterieboxen verkopen, maar dat leek uiteindelijk toch niet zo’n goed idee.” Door middel van folders, social media en een krantenartikel én 25 % inkoopkorting bij een tuincentrum, maakten ze 542,81 euro winst. “Het ging goed. We vonden het een leuk project en hadden veel plezier.” De jury vond het slim om zo’n laagdrempelig product te verkopen.

Met zichtbare vreugde namen de mannen van de Wensambulance de cheque van maar liefst € 1559,07 in ontvangst. “Het is een geweldig initiatief. Echt heel mooi.”