Algemeen

Stichting Oldenzaal Promotie: Wees loyaal, koop in Oldenzaal

OLDENZAAL – Stichting Oldenzaal Promotie heeft als taak om de stad Oldenzaal als ‘Glimlach van Twente’ op de kaart te zetten. Dat gebeurt heel zichtbaar vanuit de Tourist Info, maar ook achter de schermen wordt er veel gedaan om krachten te bundelen en nieuwe initiatieven te lanceren. De corona-crisis heeft een enorme impact op de stad en dat heeft ertoe geleid dat Oldenzaal Promotie nu volop inzet op het initiatief ‘Oldenzaal, Samen Sterk’. Binnen dat initiatief is de site www.koopinoldenzaal.nl opgericht om winkelend publiek en de winkeliers bij elkaar te brengen. Jeff van den Biggelaar vertelt hierover.

Kwartiermaker

Eind vorig jaar is Jeff van den Biggelaar aangesteld als kwartiermaker voor een nieuwe organisatie die Oldenzaal als ‘Glimlach van Twente’ beter op de kaart moest zetten. Dat betekent bezoekers- en klantenpotentieel aanboren binnen en buiten Oldenzaal, maar vooral veel samenwerking binnen de stad vorm geven. Hiertoe heeft Jeff met heel veel stakeholders gesproken en een visie op papier gezet. Jeff: “Oldenzaal heeft heel veel sterke kanten: een mooie binnenstad, voor haar grootte een heel aantrekkelijk winkelaanbod, een prachtige evenementen-agenda, veel kunst en cultuur, goede uitgaansgelegenheid, een aantrekkelijk meubelplein en vergeet de voorzieningen en het aanbod op het Hulsbeek niet!”

Stichting Oldenzaal Promotie

Inmiddels is ervoor gekozen om de krachten binnen de bestaande Stichting Promotie Oldenzaal te bundelen. Jeff is inmiddels benoemd tot directeur/bestuurder van de Stichting en samen met werknemers Wendy Steghuis en Silke Germs en vele onmisbare vrijwilligers zet hij nu de schouders onder Oldenzaal Promotie. Jeff: “We hebben een vijfkoppige Raad van Toezicht met mensen die vanuit diverse disciplines meedenken over de toekomst en aantrekkingskracht van de stad. Dat zijn mensen die uiteraard binding hebben met de stad, maar ook enigszins onafhankelijk kunnen meedenken over het gezamenlijk belang dat er is.” Oldenzaal Promotie zal zich naast de activiteiten van de Tourist Info gaan bezig houden met marketing (Jeff: “en veel meer gebruik van data”), binnenstad-management en evenementen-coördinatie. Na een enquête onder de Oldenzaalse stakeholders is er hiervoor een aanvalsplan gemaakt. En toen kwam Corona….

Corona

Jeff: “Wij hebben als Oldenzaal Promotie meteen de zeilen bijgezet om te doen wat op korte termijn belangrijk is voor de stad. Er is een heel mooi initiatief van de grond gekomen: ‘Oldenzaal, Samen Sterk’. Die gedachte zit al heel sterk gebakken in de cultuur van de Oldenzalers en is een bundeling van initiatieven van gemeente, vrijwilligers, winkeliers en horeca. Het helpt aanbod en vraag van vrijwilligerswerk samen te brengen (bijvoorbeeld Ons helpt Ons), particuliere initiatieven aan te kondigen, maar ook horeca en winkels om zich te profileren en informatie te geven over de laatste Corona-ontwikkelingen binnen Oldenzaal. Samen Sterk zal veel mensen al zijn opgevallen onderweg of bijvoorbeeld op het video scherm van de Rabobank. ”

Winkel is open

Tekenend voor Oldenzaal Promotie is dat deze organisatie haar ‘Tourist-office’ winkel juist openhoudt in moeilijke tijden, Jeff: “We zijn er om toerisme en handel binnen de stad op gang te houden en mensen de weg te wijzen, daar willen we juist nu voor staan!” Ook steeds andere winkels gaan weer open en kan men echt gewoon shoppen in Oldenzaal. Uiteraard met inachtneming van de regels, maar daar zijn alle winkels nu ook op ingericht

Wees loyaal, koop in Oldenzaal

Nieuw is de site www.koopinoldenzaal.nl. Die maakt het mogelijk om online te shoppen bij Oldenzaalse winkeliers. Dat is inclusief de service van levering aan huis. Vaak dezelfde dag, dus ook nog eens gemakkelijk. Jeff: “Het mooie is dat de mensen op die manier de Oldenzaalse bedrijven steunen in deze moeilijke tijden. En daarmee houden we de kwaliteit van onze binnenstad op peil. Je moet er toch niet aan denken dat er een heel gat valt in het mooie aanbod in onze stad?” De site is waarschijnlijk een blijvertje. Jeff: “ De stap om meer online aan te bieden is sowieso een goede. We gaan het concept verder door-ontwikkelen. Het kan een mooi tegenwicht vormen tegen de grote ‘platforms’ zoals BOL, Zalando en Amazon, ook na de Corona-crisis.”

De site is erg overzichtelijk in categorieën ingedeeld en het aanbod groeit per dag. Jeff: “Alle reden om geregeld een kijkje te nemen. We hebben nu al 32 ondernemers en tweeduizend artikelen online!”

Kijk op: www.uitinoldenzaal.nl/samensterk en www.koopinoldenzaal.nl