Algemeen

Philly’s delicatessen, klein maar fijn

OLDENZAAL - Ruim 3 weken geleden opende hij zijn delicatessenzaak aan de Bisschopstraat 29 in het voormalige pand van (Paultje’s) Electro Special. De zaak van Overdinkelse ondernemer Koos Scheper en zijn vrouw Antoinette is vernoemd naar hun kleinzoon.

Koos Scheper in zijn nieuwe winkel

Koos Scheper voelt zich al helemaal thuis. Koos: “Ik ben altijd vroeg op de zaak en als alles opgestart en klaargezet is, neem vaak tegenover de winkel buiten een kopje koffie met een broodje. Mijn winkel heeft alles met genieten te maken dus dan moet je je dat zelf ook niet ontzeggen!

Koos heeft ervaring in de detailhandel. Eerst in de groenten en fruit en later in de tuinmeubelbanche. Koos: “En daar zat ook alles rondom de barbecue bij, en die passie heb ik meegenomen in deze winkel. Ik verkoop bijvoorbeeld kruidenrubs. Kant en klare mixen, maar ook zelf samen te stellen rubs, ik heb ruim twintig basiskruiden voor rubs in huis.” Met een schittering in zijn ogen toont hij een klein notitieboekje. Koos: “Dit is het barbecue-bijbeltje dat de klant meekrijgt. Vaak vergeet je de samenstelling van een rub en door het in dit boekje te noteren weet je voor een volgende keer dezelfde of juist een andere rub samen te stellen.”

Zelf noemt hij zijn winkel een pijpenlaatje en dat klopt. Een kleine, gemoedelijke delicatessenzaak, maar met een groot assortiment: Soepen, sauzen en rubs, kruiden, gedroogde worstjes, jam, pasta’s bonbons en koekjes. Een kleine koelvitrine toont diverse kazen.

Bieren en wijnen verkoopt Koos ook. Koos: “ik zoek bijzondere bieren en wijnen, er moet een verhaal bij zitten.” En dat verhaal zit er soms letterlijk bij. Koos: “Ik heb bijvoorbeeld een serie Australische wijnen met de naam 19 crimes. Dat slaat op de tijd waarin Engeland criminelen verscheepte naar Australië. Er waren 19 categorieën van criminaliteit vastgesteld. De betrapte daders daarvan kregen een zeereisje aangeboden, zeg maar. Elk van de 19 wijnen staat voor een misdadiger, die op het etiket is afgedrukt. Je krijgt een app bij de wijn en door het etiket met je telefoon te lezen komt de misdadiger tot leven en vertelt zijn verhaal.” Augmented reality, dus.

Maar niet alleen de flessen wijn vertellen een verhaal, Koos is daar zelf ook voor in. Koos: “Ik heb veel producten die mensen nog nooit gezien, laat staat geproefd, hebben.” Dan moet je tijd en aandacht voor je klanten hebben.”

Koos: “Er zijn veel klanten die voor zich zelf lekkernijen aanschaffen, maar ik verkoop ook veel cadeaus. Ik heb hapjesplanken met gelaserde afbelding of tekst. Dat maak het persoonlijk. Die plankjes lopen erg hard.”

Net als de winkel klein maar fijn is, zo moet je ook genieten van de delicatessen. Koos: “Het gaat niet om de hoeveelheid, maar leer met aandacht te genieten van de smaak en geur!”