Algemeen

‘Contact met klant volledig weg’

OLDENZAAL - Je zit midden in een lockdown en de laatste besmettingscijfers breken dagrecords. Hierdoor lijkt de kans dat de nu geldende lockdown op 14 januari wordt opgeheven, eerder kleiner dan groter. Is het dan nog mogelijk om als lokale ondernemer de goede moed erin te houden? Ton Olde Weghuis van Herenmode Olde Weghuis ziet dat dat wel erg moeilijk wordt en legt uit hoe dat komt.

“Voordat de lockdown in ging, begint Olde Weghuis zijn betoog, “was het nog wel eens zo dat mensen wat verderop in de straat bij de broodjeszaak stonden te wachten op hun broodje. Dan kwamen ze even een kijkje nemen in onze etalage en in het gunstigste geval rekenden ze het kledingstuk dat ze mooi vonden af. Nu in tijden van lockdown en click & collect kan dat niet meer. Als ze nu iets leuks zien hangen, moeten ze eerst telefonisch een bestelling plaatsen. Dan komen ze specifiek dat ene kledingstuk ophalen en gaan ze weer weg. Weg persoonlijk contact. Weg kans op bijverkoop. Klanten kunnen niet meer rond kijken in de winkel naar wat ze nog meer zouden willen hebben. Waar ze eerder naar huis gingen met een volle tas ter waarde van 500 euro ligt dat bedrag nu misschien wel vijf keer zo laag.”

Boosdoener

Naast de coronamaatregelen is er volgens Olde Weghuis nog een andere oorzaak voor de teloorgang van winkelend publiek. Een ontwikkeling die al eerder is ingezet. “Webshops verdringen de lokale ondernemer uit het straatbeeld. En nu met de coronacrisis krijgen ze alleen nog maar meer vrij spel. De opkomst die ze hebben kunnen maken, zorgt ervoor dat de hardwerkende winkelier met een fysieke winkel langzaamaan verdwijnt. Hun groei is naar mijn mening deels te wijten aan een gebrek aan interesse bij het gros van de jongere consument voor het product dat ze kopen. Want kan een kledingwebshop jou vertellen wat de ene stof beter maakt dan de ander of uitleg geven over de verschillende pasvormen? Nee. Kortom, het advies op maat ontbreekt. Desondanks lijkt dat consumenten weinig te deren want ze bestellen massaal op Zalando.”

Gevolgen

Het verdwijnen van de lokale winkelier kan volgens Olde Weghuis rampzalige gevolgen hebben. Hij gaat verder: “Het mag niet zo zijn dat men pas gaat beseffen hoe belangrijk de lokale ondernemers zijn als het al te laat is. Want vertel mij eens wie de Oldenzaalse carnavalsvereniging of scouting dan nog zal sponsoren? Denk je dat een Amazon dat zal doen?” 

Ondergoed online

Voor Herenmode Olde Weghuis geldt dat een deel van hun omzetverlies kan worden toegeschreven aan basisartikelen als t-shirts, ondergoed en sokken. Olde Weghuis: “Ik merk dat klanten vóór de lockdown voor deze artikelen naar ons toe kwamen maar nu niet meer. Ook hier komen de webshops weer om de hoek kijken. Het is natuurlijk niet de kern van onze zaak, maar de basisartikelen waren de broodnodige aanvulling hierop. Dat komt bij ons hard aan.”

Ondanks de uitzichtloze situatie waarin Olde Weghuis, en met hem de vele andere Oldenzaalse ondernemers, verkeren, blijft hij vol goede moed. “Je kunt er natuurlijk moedeloos of cynisch van worden, maar je kunt ook positief blijven en proberen er het beste van te maken. Ondanks alles. Dat laatste proberen we zoveel mogelijk te doen. We zijn erg beperkt in onze mogelijkheden maar houden de moed erin. Er zit niks anders op.”